Katukanava | Itärata samalle viivalle muiden ratahankkeiden kanssa

Valtioneuvosto päätti 28.10.2021 valtuuttaa liikenne- ja viestintäministeriön perustamaan uuden, valtion osittain omistaman Itärata- nimisen osakeyhtiön.

Pohjanmaalle menevällä Suomi-radalla ja Turun suuntaan menevällä Tunnin juna -radalla on jo osakeyhtiöt.

Valtio tulee hankkeeseen 51 prosentin rahoituksella, ja kunnat sitoutuvat loppurahoitukseen.

Valtio pääomittaa yhtiötä 40 miljoonalla eurolla.

On tärkeää, että Itärata- hanke on nyt samalla viivalla kuin muutkin suuret ratahankkeet.

Suurille rata- ja tiehankkeille on yritettävä saada EU-rahoitusta. Suomessa on hyödynnetty huonosti EU-rahaa ja liikennehankkeita suunniteltaessa tämä pitää huomioida nykyistä tarkemmin.

Nykyinen rataverkkomme kaipaa korjaamista ja nopeuttamista. Rataverkon korjaamisen painopisteen on oltava nykyisen rataverkon parantamisessa ja se vaatii riittävän rahoituksen.

Junaratojen rakentaminen on kallista. Tekniikka kehittyy ja voi olla, että parinkymmenen vuoden sisällä kotimaanliikenteessä on päästöttömiä lentokoneita.

Liikennejärjestelmä pitää suunnitella pitkällä tähtäimellä eikä vaihtoehtoja kannata sulkea pois.

Ari Torniainen (kesk.)

kansanedustaja

eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnan varapuheenjohtaja

Lappeenranta

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Palvelut

Ruokapaikka