Pääkirjoitus: Raidetyöt pistävät Tainionkoskentiellä liikkuvan sekaisin, ja paalutuskin kuuluu ja tuntuu – Kun häiriöt on kärsitty, Imatra ei ole enää yhden raiteen kaupunki

Mari Pajari

Imatran Tainionkoskentiellä on pyörinyt parin viikon ajan hämmentyneitä autoilijoita. Vanhan junasillan purkaminen toi tielle pysäytysmerkit. Niin kova into kuljettajilla työmaalle oli, että ensimmäisinä päivinä paikalle tarvittiin jopa virkavaltaa. Poliisin pika-avun jälkeen urakoija hoiti kadulle liikenteenohjauksen.

Kaupungin valtaväylän sulkeutuminen on tuonut tutuille reiteille kiertoja. Tänä viikonloppuna työmaa tuottaa lisää häiriöitä. Uuden junaradan pontteja lyödään maahan maanantaiaamuun asti, mikä kuuluu ja tuntuu lähialueilla. Paalutuksen jytinästä saatiin maistiaisia jo toissa kesänä, kun Vuoksen ylittävää ratasiltaa asemoitiin jaloilleen.

Keskeisellä paikalla kaupungissa käynnissä oleva jättiurakka vaatii kärsivällisyyttä. Tainionkoskentie on kiinni elokuulle saakka. Kuiva kesä tuottaa haasteita purku-urakan pölynsuojaukselle. Imatralaiset voivat kuitenkin lohduttautua sillä, että vuoden kuluttua tilanne on toinen. Pitkään raide ykkösellä ainakin itseään huvittanut kaupunki on silloin kahden raiteen asema.

Mansikkakosken uusi ratasilta valmistui viime talvena. Vuoden 2019 alussa käynnistyneen työmaan yksi etappi nähtiin tänä juhannuksena, kun 1930-luvulta asti palvellut ristikkosilta poistui raideliikenteen käytöstä. Tainionkosken ylittävistä rautatiesilloista pohjoisella kuljetaan jo ja eteläinenkin valmistuu keväällä 2022. Sen jälkeen katseet kääntyvät asemarakennukseen.

Kaupunki aikoo purkaa aseman ensi vuonna. Uudesta rakennuksesta halutaan pienempi ja tämän päivän palveluihin paremmin istuva. Suunnittelu saanee lisää kierroksia tulevasta erä- ja luontokulttuurimuseosta, josta lupaillaan yleisömagneettia.

mari.pajari@uutisvuoksi.fi

Kommentoi

Palvelut

Ruokapaikka