Pääkirjoitus | Raideliikenteeseen ladataan kovia odotuksia Etelä-Karjalassa – Seuraavaksi ne on vietävä maaliin saakka hoitamalla väylien rahoitus

Väylävirasto julkisti viime viikolla investointiohjelmaluonnoksensa vuosille 2022–2029. Kahdeksan vuoden suunnitelman hintalappu on noin 2,5 miljardia euroa.

Etelä-Karjala on saanut mukaan omia keskeisiä liikennehankkeitaan yli 350 miljoonalla eurolla. Painopiste on odotetusti raiteilla. Vaikka kyse on vasta luonnoksesta, Etelä-Karjalan keskeiset hankkeet ovat mukana. Osa hankkeista on pidemmällä ja osa vasta alkutekijöissään.

Keskeiset hankkeet liittyvät teollisuuteen ja Venäjään. Teollisuuden liikenteellisiä pullonkauloja pitää avata ja liikennettä Venäjälle sujuvoittaa ja nopeuttaa. Sama koskee kotimaan yhteyksiä. Teollisuudelle ohjelmassa mukana olevat väylät luovat kilpailukykyä ja parhaimmillaan jopa mahdollisuuksia uusiin investointeihin.

Imatralla on tehty paljon töitä Pietarin kansainvälisen matkustajaliikenteen avaamiseksi myös raiteille. Ohjelmassa mukana oIeva ratapihan kehittäminen yli 40 miljoonalla eurolla olisi Imatralle kuin lottovoitto. Elinvoimaansa pohtiva kaupunki saisi suorasta Pietarin yhteydestä valtavasti mahdollisuuksia matkailun, kaupan ja ravintola-alan kehittämiseen. Pietarista tulevat turistit antaisivat nykyisille alan yrittäjille myös rohkeutta uusin investointeihin.

Imatran ja Luumäen välisen kaksoisraiteen rakentaminen alkoi vuonna 2018. Lappeenrantaan raide valmistuu vuoden 2023 aikana, mutta reilun 200 miljoonan euron rahoitusta Lappeenrannasta Luumäelle ei ole vielä ratkaistu. Tämäkin osuus on mukana Väyläviraston investointiohjelmassa.

Investointiohjelman luonnos lähtee laajalle lausuntokierrokselle. Muutoksia voi siis vielä tulla. Etelä-Karjalan väylähankkeet eivät ole vain eteläkarjalaisia hankkeita, vaan niillä on kansainvälinen ja kansantaloudellinen ulottuvuus. Siksi niillä on hyvä mahdollisuus pysyä ohjelmassa.

Jos, ja kun näin toivottavasti käy, rahoituksen varmistaminen raidehankkeisiin on nyt maakunnan edunvalvojien keskeinen tehtävä.

Väylähankkeissa eri puolilla maata liikutellaan valtavia summia verovaroja. Siksi ne pitää perustella hyvin.

Etelä-Karjalan kaltaiselle maakunnalle uusien liikenneyhteyksien luominen ja kehittäminen on elinehto.

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Palvelut

Ruokapaikka