Juna-aseman runko tehdään betonista, sillä rakennuksen tukiseinä on rinteessä. Katso havainnekuvat!
Imatran kaupunki julkisti torstaina ensimmäiset havainnekuvat Mansikkalan tulevasta asemarakennuksesta.
Imatran kaupunki oli kaupungin tiedotteen mukaan pyytänyt suunnittelijalta uuteen rakennukseen näyttävän puuelementin.
Sellainen helsinkiläisen Futudesign-osakeyhtiön arkkitehti Aleksi Niemeläisen tekemistä havainnekuvista löytyy. Puuelementti on alustavissa suunnitelmissa näyttävä puukatos.
Runkoa ei voi tehdä puusta
Asemarakennuksen runkoa ei voi valmistaa puusta, sillä rakennuksen tukiseinä on rinteessä. Runko tehdään betonista.
Juna-aseman katolle asennetaan kaupungin tiedotteen mukaan aurinkovoimala. Rakennuksen pihaan tulee sähköautojen latauspisteitä.
Nykyinen keskusasema puretaan näillä näkymin alkusyksystä 2022. Purkamista käsitellään ensi maanantaina kaupunginhallituksessa.
Keskusasema on tyhjä huhtikuun jälkeen
Jo lähes tyhjä keskusasema tyhjenee viimeisistä vuokralaisista huhtikuun lopussa. Rakennus on matkustajien käytettävissä purkamiseen asti.
Uusi juna-asema tulee olemaan kooltaan noin puolet nykyisestä. Sen rakentaminen käynnistyy tämänhetkisen suunnitelman mukaan keväällä tai alkukesästä 2023. Rakennuksen kustannusarvio on tällä hetkellä viisi–seitsemän miljoonaa euroa.
Luonnoksessa rakennukseen tulee kolme liiketilaa
Uuden aseman luonnoksessa on katutasossa portaat laituritasolle, aula, hissi, yleiset wc-tilat, kolme liiketilaa sekä polkupyörien säilytys.
Toisessa kerroksessa on kuljettajien ja työntekijöiden taukotilat sekä iv-konehuone.
Laituritasolla on hissi- ja porraskuilun lisäksi katettua ja lämmintä odotustilaa, josta on hyvä näköyhteys raiteelle.