Junaliikenteen katkos Imatran ja Lappeenrannan välillä jatkuu yhä – Kaksi junaa myöhästyy jopa kolme tuntia, vaikutukset ulottuvat kaikkiin radan loppuillan juniin

Lauritsalassa sijaitsevan vanhan sillan purkutyön aika-arvio on epäonnistunut, kerrotaan Väylävirastosta. Kaikki loppuillan aikana radalla kulkevat junat jäävät aikataulustaan jälkeen.

Karjalan radan perusparannustöistä aiheutunut junaliikenteen katkos Lappeenrannan ja Imatran välillä venyy alkuperäisestä aikataulustaan. Vaikutukset junaliikenteseen ovat merkittävät.

Liikenne on ollut poikki lauantai-iltapäivästä kello yhdestä saakka koko Kouvolan ja Joensuun välisellä rataosalla. Katkos itsessään on ollut suunniteltu, ja rataosan junat on korvattu linja-autoilla katkoksen ajan.

Katkoksen oli määrä päättyä sunnuntaina kello yhdeltä iltapäivällä. Työt ovat kuitenkin viivästyneet, eivätkä junat pääse ajamaan työmaan läpi.

Viipeestä johtuen kaksi radalla tällä hetkellä kulkevaa junaa, IC5 Joensuuhun ja IC8 Helsinkiin, jäävät reilusti jälkeen aikataulustaan. Näiden junien myöhästymiset venyvät jopa kolmeen tuntiin.

Sillan purkutyö Lauritsalassa viivästynyt

Kunnossapidon aluepäällikkö Teemu Poussu Väylävirastosta kertoo, että vanhan ratasillan purkutyö Lauritsalassa on viivästynyt.

– Sillan purkutyömaa on ollut odotettua pitkäkestoisempi. Aika-arvio on epäonnistunut pahasti, Poussu toteaa.

Ennen puolta viittä iltapäivällä työmaalla laitettiin Poussun mukaan ratapölkkyjä ja kiskoja paikalleen.

Loppuillan kaikki junat jäävät myöhään

Liikennepäällikkö Reima Roisko Rataliikennekeskuksesta arvioi, että viivästyksen vaikutukset heijastuvat kaikkeen loppuillan liikenteeseen rataosalla.

– Junat ovat myöhemminkin jonkin verran myöhässä, koska nopeusrajoituksia jää voimaan, Roisko kertoo.

Työmaan päissä läpipääsyä odottavat IC5 ja IC8 jäävät Roiskon mukaan noin kolme tuntia aikataulustaan jälkeen. Seuraavien junien, Pendolino 7:n Joensuuhun ja InterCity 10:n Helsinkiin, Roisko arvioi myöhästyvän 30-45 minuuttia.

Loput illan junat kulkevat noin puoli tuntia myöhässä.

– Liikenne ruuhkautuu, koska henkilöliikenteen lisäksi tavarajuniakin jää myöhään, arvioi Roisko.

Korvaavan liikenteen järjestämisestä on keskusteltu VR:n kanssa, mutta ratkaisua ei tällä aikataululla syntynyt.

– Junissa on nyt niin paljon matkustajia, ettei korvaavaa bussiliikennettä pystytty järjestämään, Roisko toteaa.

Vaikka myöhästymiset venyvät pitkiksi, Roiskon mukaan junanvaihtajien loppuillan yhteydet järjestetään vaihtoasemilta perille VR:n yleisen käytännön mukaisesti.

Juttua päivitetty uudella aika-arviolla katkoksen kestosta sekä täydennetty Väyläviraston kommenteilla 16.54.

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Palvelut

Ruokapaikka