Eksoten puhelinpalvelut ruuhkautuneet – Sairaanhoitopiiri muistuttaa, että yksi soitto riittää

Eksoten mukaan huhtikuussa puhelinpalveluihin tuli noin 100 000 soittoa.

Kuvituskuva. Toni Tervo

Ilkka Pohjalainen

Puheluiden määrä Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiirin (Eksote) eri puhelinpalveluihin aiheuttaa ruuhkaa etenkin alkuviikkoisin. Eksoten kertoo tiedotteessa, että puheluiden määrä on kasvanut viime kuukausien ajan.

Puhelimessa tehdään hoidon tarpeen arviota, ajanvarausta, palveluohjausta ja neuvontaa.

Eksoten mukaan puhelinpalvelut ruuhkautuvat puhelujen suuresta määrästä, mutta myös siksi, että moni soittaja soittaa lukuisia kertoja peräkkäin numeroihin toivoen puheluun vastattavan, kun soittaa numeroon uudestaan.

Kehitysjohtaja Merja Tepponen tähdentää tiedotteessa, että kun soittaja on jättänyt soittopyynnön, hänen ei tarvitse soittaa uudestaan vaan voi jäädä odottamaan, että Eksotesta soitetaan.

Huhtikuun 2021 aikana Eksoten eri puhelinpalveluihin tuli yhteensä noin 100 000 soittoa. Soittajia oli samalla jaksolla noin 33 000.

Arkipäivisin keskimäärin 80–100 henkilöä osallistuu eri ammattilaisina Eksotella puhelinpalvelutyöhön, osa kokoaikaisesti, osa kiireisimpään ruuhka-aikaan.

Pahiten ruuhkautuvat palvelut ovat terveys- ja hyvinvointiasemien sekä hammashoidon puhelinpalvelut, joissa tehdään hoidon tarpeen arviota, sekä Eksoten puhelinpalvelu, jossa hoidetaan fysioterapian ja laboratorion ajanvarausta sekä poliklinikoiden puhelinpalvelua. Myös Päivystysapu on usein ruuhkautunut.

Kommentoi

Palvelut

Ruokapaikka