Katukanava: Imatra on itsensä kokoinen – uusien liiketilojen rakentaminen ei ole kaupungin tehtävä eikä uusia kanavia Imatralle tarvita

Itsensä kokoiselle Imatralle on tärkeintä löytää omat vahvuutensa ja rakentaa tulevaa niiden varaan. Luonnonarvoihin, Vuokseen ja Saimaan vesistöön perustuva matkailu on ollut pitkään ensimmäisenä listalla. Mutta turismissa voi tapahtua suuriakin Imatrasta riippumattomia muutoksia. Ukonniemeen on panostettu paljon ja tuottoa sieltä odotetaan yhä. Uusien liiketilojen rakentaminen ei ole kaupungin tehtävä. Eikä uusia kanavia Imatralle tarvita. Vuoksi ja Saimaan hienot, vapaat rannat ovat sitä oikeaa Imatraa.

Asuntoja on alueella myynnissä aivan tarpeeksi, noin 250 kappaletta. Kaupungin tontteja on vapaina 65 ja uusia kaavoitetaan lisää. Fortumin alueelle, Lempukan rantaan, Ritikankoskelle lienee tulossa yhteensä noin 100 uutta omakotitonttia. Nyt taitaa mennä jo liian lujaa? Eikö maltillinen vauhti kaavoituksessa ja todellinen yhteistyö maanomistajien kanssa olisi parempi ratkaisu? Myös heillä saattaa olla varteenotettavia näkökohtia tai kyseessä joskus jopa elinkeino.

Kun varasimme yli 20 vuotta sitten tontin, ei pienelle tontille mahtunut talo oikein mitenkään päin. No kaupunki joustikin ja antoi luvan rakentaa lähemmäs rajaa, koska rajan toisella puolella oli kaavassa puistoalue. Mutta kun talo oli valmis, tulivat mittamiehet mittaamaan katualuetta puistoon. Olikin päätetty, että puistoon tehdään katu.

Tärkeintä olisi löytää Imatralle uusia teollisia työpaikkoja ja lisätä synergiaa laadukkaan paikallisen paperi- ja terästeollisuuden kanssa. Tämä vaatii kaupungilta veto- ja pitovoimapäätöksiä. Kaupunkisuunnittelun avulla on tavoiteltava mm. hyvin toimivaa palvelujen verkostoa ja sujuvia netti- ja liikenneyhteyksiä.

Tarvitaan myös edullista energiaa, kaukolämpöä, biokaasua ja erityisesti osaavaa, sitoutunutta ja koulutettua työvoimaa sekä houkuttelevia, hyväpohjaisia teollisuustontteja.

Kari Terho

kuntavaaliehdokas (kesk.)

Imatra

Kommentoi

Palvelut

Ruokapaikka