Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Katukanava | Isännöinnin hinnankorotus ei ole ilmoitusasia

Moni taloyhtiö saa näin loppuvuodesta ilmoituksia hinnankorotuksista energiayhtiön lisäksi myös kiinteistöhuolto- ja isännöintiyritykseltään.

Hintojen korottamista ei tule taloyhtiössä ottaa kuitenkaan pelkkänä ilmoitusasiana, vaan taloyhtiön hallituksen pitää käsitellä korotusesitys asianmukaisesti.

Isännöinnin tehtävistä sekä palkkioista on sovittu taloyhtiön ja isännöintiyrityksen kesken isännöintisopimuksessa. Palkkioiden muuttaminen on sopimusasia, joten hintojen muutos vaatii molempien osapuolten hyväksynnän.

Korotuksen suuruutta arvioitaessa kannattaa miettiä, onko taloyhtiön hallitus tyytyväinen saamaansa palveluun. Hyvästä isännöinnistä kannattaa maksaa, mutta huonoa ei pidä hyväksyä.

Isännöintipalvelujen yleiset sopimusehdot määrittävät, että isännöintiyrityksen on annettava sopimushinnan tarkistusehdotus kirjallisesti taloyhtiölle riittävän ajoissa ennen esitettyä hinnantarkistusajankohtaa.

Ellei taloyhtiö hyväksy hinnantarkistusta, siitä tulee ilmoittaa kirjallisesti isännöintiyritykselle kuukauden kuluessa tarkistusehdotuksen saapumisesta. Sen jälkeen alkavat mahdolliset hinnantarkistusneuvottelut.

Taloyhtiön kannattaa siis tarkistaa mitä isännöintisopimuksessa on sovittu palkkionkorotuksista.

Korotusesityksen suuruutta ja isännöintipalkkioiden tasoa tulee arvioida, samoin korotusesityksen perusteluja.

Jos hinnankorotus perusteluineen on hyväksyttävissä, hyväksymisestä tulee ilmoittaa isännöintiyritykselle ja kirjata päätös hallituksen pöytäkirjaan.

Jos taas hallitus ei hyväksy korotuksen suuruutta, siitä pitää ilmoittaa isännöintiyritykselle ja aloittaa neuvottelut.

Mikäli asiasta ei päästä yhteisymmärrykseen, on syytä varautua sopimuksen päättymiseen ja uuden isännöitsijän hankkimiseen.

Kirjoittaja on Kiinteistöliiton Kaakkois-Suomen toiminnanjohtaja.