Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Pääkirjoitus Etelä-Karjalan matkailussa on käännettävä uusi lehti

Korona-aikana vauhdikkaaseen kasvuun lähtenyt kotimaanmatkailu toi tänäkin kesänä hyviä lukuja tilastoihin Etelä-Karjalassa. Esimerkiksi Imatran kylpylä teki heinäkuussa historiansa toiseksi parhaan kuukausikohtaisen myyntituloksen.

Kotimaan matkailussa ei kuitenkaan taottu enää ennätyksiä edelliskesän tapaan, kun Helsinki-Vantaan kenttä avautui koronarajoitusten jälkeen taas täysillä lomalennoille. Suomalaisten patoutunut matkustustarve etelän auringon alle murensi idylliä kotimaanmatkailun jatkuvasta kasvusta.

Venäjän hyökkäys Ukrainaan pudotti itäturistien merkityksen Suomessa murto-osaan määrittelemättömän pitkäksi ajaksi. Kun kesämökkikaupan hetken kestänyt nousukausikin taisi jo mennä ohi, on koko Saimaan alueen matkailussa tulevina vuosina edessä suuria haasteita.

Enää ei Etelä-Karjalan ja Etelä-Savon kannata edellisvuosien tapaan kiistellä siitä, mikä olisi pietarilaisille turisteille kätevin rajaylityspaikka matkalla Suomeen; Nuijamaa, Imatra vai Parikkala.

Nyt pitää istua alas ja ryhtyä miettimään sitä, kuinka Etelä-Karjalan ja laajemmin koko Saimaan alueen matkailun majoituspaikat ja marketit täytetään jatkossa ilman venäläisiä. Sen varaan on turha jäädä huokailemaan, että kyllä tilanne rauhoittuu ja itämatkailu piristyy taas. Sitä ei välttämättä tapahdu.

Etelä-Karjalan palveluja on 2000-luvulla mitoitettu venäläisten maakuntaan tuoman ostovoiman mukaan. Karuna maamerkkinä tästä näkyvät rajan pinnassa tyhjinä seisovat marketit.

Myös maakunnan suurissa marketeissa neliöitä on laajennusvaiheessa laskettu sen varaan, että pihassa seisoo pitkäkilpisiä katumaastureita ja busseja täynnä ostosmatkailijoita.

Nyt Etelä-Karjalan matkailussa pitää kääntää uusi lehti ja lähteä tosissaan etsimään Saimaan rannoille lisää matkailijoita Baltiasta, Pohjoismaista ja läntisestä Euroopasta. Keski-Eurooppaan suuntautuvasta matkailumarkkinoinnista on puhuttu pitkään ja paljon, mutta tulokset ovat olleet toistaiseksi laihoja.

Saimaa on ainutlaatuisen hienoa seutua, mutta alueen kansainvälisen matkailun kehittämisessä on laskettu liikaa yhden kortin varaan.