Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Katukanava | Onko ministeri unohtanut tyystin, että myös Itä-Suomessa asutaan ja tehdään työtä?

”InterCity vie, InterCity tuo, pikkupomon Helsinkiin ison pomon luo”, lauloi Mikko Perkoila.

Kehitysyhteistyö- ja ulkomaankauppaministeri Ville Skinnari (sd.) totesi Ylen haastattelussa viime viikolla, että Itärata-hanke on keskeytettävä Ukrainan sodan takia. Ja minkähän takia, kysyn?

Onko ministeri unohtanut tyystin, että myös Itä-Suomessa asutaan, tehdään työtä, luodaan lisäarvoa ja elinvoimaa tähän yhteiskuntaan?

Rautatieyhteyksien kehittämisen ja kunnossa pitämisen Suomessa pitää olla tasapuolista, ollaan sitten lännessä, keskellä maata tai idässä.

Itärata-linjaus oli ja on valtion, usean maakunnan, kaupungin ja kunnan yhteinen hanke. Itärata on ratkaisu, jolla käännetään itäisen Suomen kehitys entistä vahvempaan nousuun.

Tätä maata pitää kehittää tasapuolisesti, erityisesti kun kysymys on rautatieyhteyksistä.

Itä-Suomi ja sen teollisuus, matkailu ja ihmiset tarvitsevat nopeita ja toimivia yhteyksiä siinä missä Helsinki, Länsi- ja Keski-Suomikin.

Toimivat ratayhteydet koko Suomessa ovat myös parasta ympäristö- ja ilmastopolitiikkaa. Tähän kannattaa panostaa eikä heittäytyä aluepolitikointiin, vaikka vaalit painavat päälle.

Kirjoittaja on Imatran kaupunginhallituksen puheenjohtaja (sd.)