Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Pääkirjoitus Ruokakorin hinta nousee edelleen ja lisää ikävällä tavalla kotitalouksien eriarvoisuutta

Ruuan kuluttajahintojen nousun ei pitäisi olla yllätys enää kenellekään. Pitkin vuotta olemme saaneet lukea uutisia poikkeuksellisen kovista nousupaineista ja keväällä ruuan hinnannousu kiihdytti ohi inflaatiokehityksen. Kaikkiaan ruuan hintalappuun on tämän vuoden aikana ennakoitu korotusta yli kymmenen prosenttia, enemmän kuin vuosikymmeniin.

Viimeistään kaupan kahvihyllyn kupeessa huolettomampikin kuluttaja on oivaltanut, että toden totta, hinnat ovat nousseet. Eikä oivallus jää pelkkään toteamukseen. Uutissuomalaisen juuri julkistetun USU-gallupin mukaan yli puolet, 56 prosenttia suomalaisista on ruuan hinnan nousun seurauksena muuttanut ostokäyttäytymistään.

Suomalainen tinkii mieluummin ruuan laadusta kuin määrästä.

Äkkiseltään voisi ajatella, että hintojen kiristyminen olisi pysäyttänyt kuluttajat pohtimaan ostokäyttäytymistään kestävämpää kehitystä tukevaan suuntaan. Yksittäinen kuluttaja voisi helposti vähentää ruokahävikkiä karsimalla turhat rönsyt ostoskoristaan. Käytännössä asia ei ole niin yksiselitteinen. Suomalainen tinkii mieluummin ruuan laadusta kuin määrästä.

USU-gallupin mukaan reilu viidennes, 22 prosenttia suomalaisista on kertonut lisänneensä tarjoustuotteiden ostamista ja 21 prosenttia on ostanut aiempaa halvempia tuotteita. Neljä kymmenestä suomalaisesta ei ole antanut ruuan hinnan nousun vaikuttaa ostokäyttäytymiseensä millään tavoin.

Aiempaa vähemmän elintarvikkeita kertoo ostavansa seitsemän prosenttia suomalaisista.

Rajuimmin ruuan hinnan nousun vaikutukset iskevät kaikkein pienituloisimpiin. Kun hinta ratkaisee, jäävät elintarvikkeen terveellisyys ja eettisyys vähemmälle huomiolle. Jos rahat ovat tiukassa, ei aina riitä edes se, että vaihtaa tutun tuotteen halvempaan. Jotakin on jätettävä kokonaan ostamatta. Siitäkin huolimatta, että pienituloiset käyttävät ruokaostoksiinsa suhteessa isomman siivun tuloistaan kuin keski- ja hyvätuloiset.

Ukrainan sodan vaikutukset ovat alkaneet näkyä ruokamarkkinoilla vasta kesällä, eikä nopeaa helpotusta asiaan ole luvassa. Pidemmällä tähtäimellä ruuan hinnan jatkuva nousu lisää ikävällä tavalla kotitalouksien eriarvoisuutta.