Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Pääkirjoitus Taas suuri hämmennys raideliikenteessä – eivät remonttiaikataulut voi näin pahasti pettää

Eipä mennyt juhannus suunnitelmien mukaan rautateillä. Työt siltatyömaalla Toijalan ja Tampereen välillä venyivät suunnitellusta ja estivät liikenteen. Imatralla kaksoisraidetyömaan tekniikan keskeneräisyys aiheutti isoja viiveitä. Keski-Suomessa tunnelityömaan aikataulu petti.

Joensuusta Helsinkiin sunnuntaina matkalla ollut iltajuna oli Imatralla noin kolme tuntia myöhässä. Matkustajien tuskaa lisäsi se, etteivät junan vessat toimineet kunnolla. Aikamoinen kärsimysnäytelmä juhannuksen päätteeksi.

Rautateistä ja niiden korjauksista vastaava Väylävirasto haluaa ymmärrettävästi ajoittaa merkittäviä remontteja junaliikenteen hiljaisiin ajankohtiin. Nyt aikataulujen petettyä remontit ja niiden aiheuttamat ongelmat osuivat yhteen vuoden vilkkaimpaan päivään eli juhannuksen jälkeiseen sunnuntaihin. Olivatko suunnitellut aikataulut alkujaankaan realistiset? Turhan monessa paikassa ne joka tapauksessa pettivät. Väylävirastossa pitäisi pysähtyä ja miettiä, mikä juhannusviikonlopun töiden suunnittelussa meni pieleen.

Remonttiaikataulujen venyminen vaikeutti tuhansien suomalaisten arkeen palaamista. Kun tähän lisätään tiedottamisen ontuminen, olivat tunnelmat rautatieasemilla ajoittain helteisen kuumat. Tampereen ja Toijalan välisen liikenteen katkaissut siltaremontti venyi lopulta lähes vuorokauden alkuperäisestä suunnitelmasta.

Kun tavaroiden ja ihmisten liikkumista maanteillä halutaan vähentää, pitää rautatieliikenteen toimia mahdollisimman hyvin. Valitettavasti juhannussunnuntain takkuilu ei ollut mitenkään poikkeuksellista. Liian usein junat kulkevat myöhässä, ja siksi tiukalla aikataululla matkustavien luotto rautateihin vähintäänkin ontuu.

Jos ja kun tekniikka kränää ja remonttiaikataulut pettävät, pitäisi varasuunnitelmien ja viestinnän olla viimeisen päälle kunnossa. Nyt tuntui siltä, että matkustajat saivat epämääräistä ja muuttuvaa tietoa aikatauluista. Ylen haastattelussa VR:n operatiivinen päällikkö Jukka Kajava pahoittelee matkustajille aiheutunutta harmia, muttei lupaa korvauksia kaikille. Mahdollisimman monelle kannattaisi korvata.