Venäjän silmittömän hyökkäyssodan vaikutukset osuvat Itä-Suomeen kipeimmin, sillä Venäjä-yhteydet ovat tärkeä osa alueemme taloutta.
Yhteistyön katkeaminen tarkoittaa rajamaakunnille muuta Suomea vilkkaamman Venäjän-viennin supistumista, matkailusta saatavien eurojen menettämistä ja venäläisturismiin nojaavien ja Venäjällä toimineiden yritysten tappioita.
Myös EU:n rajayhteistyöohjelmien eurot ovat jäissä. Se on selvää, että Venäjä-yhteistyötä sillä rahalla ei tueta.
Samassa jäässä makaavat alueelle erittäin tärkeän Saimaan kanavan liikenne sekä merkittävän suuri kanavaremontti. Nyt kanavan tavaraliikenne on siirtynyt maanteille ja raiteille.
Vaihtoehtoista kanavareittiä sisämaasta Suomenlahdelle on syytä selvittää. Mäntyharjun ja Kymijoen kanavien rakentamista on pohdittu aiemminkin, kun Saimaan kanava oli vielä voimissaan ja itänaapurin voitiin luottaa.
Nyt toimintaympäristö on muuttunut perusteellisesti. Kanavaselvityksessä tulisi huomioida muuttuneet kustannukset, ympäristövaikutukset, elinkeinoelämän tarve sekä paikallisten asukkaiden näkökulmat.
Samalla tulisi pikaisesti kartoittaa vaihtoehtoisia liikenneratkaisuja. Varovaisestikin arvioiden uuteen kanavaan verrattuna kohtuullisella raideliikenteen satsauksella voitaisiin kohentaa Itä-Suomen saavutettavuutta huomattavasti – ja samalla vähentää liikenteen päästöjä. Hyvät raideyhteydet palvelisivat laajasti elinkeinoelämää ja meitä asukkaita.
Tässä hetkessä on luovuttamattoman tärkeää, että Suomi tukee Itä-Suomen kasvua. Kun kauppa rajan yli vaikeutuu, markkina-alueita haetaan toisaalta.
Kun Venäjän tuontienergiasta ja fossiilisista polttoaineista halutaan eroon, panostamme energiaomavaraisuuteen ja uuteen energiateknologiaan.
Kun venäläisturistit menetetään, matkailijoita houkutellaan muualta. Visit Saimaa -hankkeen kaltaisille nosteeseen lennähtäneille hankkeille on saatava jatkoa varsinkin nyt, kun matkailu tarvitsee uusia kohdemaa-alueita.
Työsarkaa riittää, kun tulevaisuuden kasvun kortteja jaetaan nyt monella tapaa uudelleen. Siinä kortinjaossa itäsuomalaisten pitää olla mukana.
Kirjoittaja on savonlinnalainen kansanedustaja (kesk.).