Apteekeilla on vuosittain noin 60 miljoonaa asiakaskäyntiä. Apteekki onkin ylivoimaisesti käytetyin ja useimmille myös lähin terveyspalvelu.
Apteekissa saa aikaa varaamatta ja maksutta korkeakoulutetun apteekin ammattilaisen neuvontaa ja ohjausta. Apteekin keskeinen tehtävä on myydä lääkkeitä tarpeeseen ja ohjata niiden käytössä.
Apteekkien tärkein tuote onkin tieto, neuvonta ja ohjaus. Tällä neuvonnalla ja ohjauksella pystytään saavuttamaan huomattavia säästöjä muualla terveydenhuollossa.
Suomalaiset apteekit nauttivat vahvaa luottamusta kansalaisten keskuudessa ja lisäksi lääketurvallisuutemme ja lääkkeiden toimitusvarmuutemme on huippuluokkaa.
Kattavan apteekkien lähipalveluverkoston hyödyntäminen Etelä-Karjalan hyvinvointialueella tukee sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksen tavoitteita laadukkaasta ja yhdenvertaisesta terveydenhuollosta.
Apteekkeja voitaisiin hyödyntää huomattavasti nykyistä tehokkaammin lääkeneuvonnassa, lääkehoitojen seurannassa ja terveydenhuollon palvelupisteinä.
Apteekit kannattaakin nähdä keskeisenä yhteistyötahona palvelustrategiaa miettiessä ja apteekit tulisi kytkeä vahvasti osaksi tulevaa sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmää.
Käynnistämällä uudenlainen yhteistyö hyvinvointialueellamme voimme yhdessä kehittää sosiaali- ja terveydenhuollon palveluita kaikkien niitä tarvitsevien parhaaksi.
Kirjoittaja on imatralaislähtöinen proviisori.