Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Pääkirjoitus Polttoaineiden raju kallistuminen iskee erityisesti maakunnissa asuviin – päättäjien paine etsiä kompensaatiota kasvaa

Kuluttajahintojen nousu Suomessa on maantieteellisesti polarisoitunut. Tilastokeskuksen sivuilla julkaistun blogin mukaan maaseututalouksien kukkaroita koetteleva hintojen nousu oli viime vuonna lähes viisi prosenttia, kun se kaupunkitalouksissa jäi puoleentoista prosenttiin. Suurin selittävä tekijä merkittävälle erolle on energian hinta. Maakunnissa liikkuminen vaatii usein yksityisautoilua, kun taas etenkin isoissa kaupungeissa liikutaan julkisilla.

Korona-aika on heikentänyt julkista liikennettä maakunnissa. Luotettavaa ennustetta siitä, palaako joukkoliikenne koronaa edeltävälle tasolle, ei ole.

Asiantuntijoiden mukaan polttoaineiden hinnannousun ennakoidaan jatkuvan edelleen. Mahdollinen käänne voisi tapahtua loppuvuoden aikana. Polttoaineen hinnan päivittely maaseudun bensapumpuilla jatkuu vielä pitkään.

Polttoaineiden hinnannousu rassaa erityisesti ammattiautoilijoita. Kuljetusalan yrittäjien etujärjestö Skal patisteleekin hallitusta ratkaisuun, jossa linja- ja kuorma-autoissa käytettävän biodieselin verotusta kevennettäisiin. Voi toki kysyä, miksei biodieselin verotusta kevennetä kaikille autoilijoille, jolloin hintavivulla tähdätään myös pienempiin päästöihin.

Energian hinta yhdistettynä ympäristöpolitiikkaan nouseekin hallituksen pöydälle lähiaikoina. Hallituspuolueista ainakin keskustalle on intressi etsiä jonkinlaista kompensaatiota polttoaineiden hinnan nousulle. Myös vihreiden väliaikainen puheenjohtaja Iiris Suomela on esittänyt energiaveron tuottojen osittaista palauttamista pienituloisille ja haja-asutusalueilla asuville.

Poliitikkojen pitää olla myös realisteja ja ymmärtää, mikä on mahdollista. Päästötavoitteiden saavuttamisessa pitää olla pitkäjänteinen ja kokonaisvaltainen strategia. Siihen kuuluu ymmärrys siitä, että suomalaisilla maanteillä ajetaan vielä pitkään henkilöautoilla, jotka toimivat polttomoottoreilla. Hallitus voi kuitenkin verotuslinjauksillaan vaikuttaa siihen, kuinka paljon polttomoottoriautoja on ja miten usein niiden tankissa on fossiilista polttoaineitta.

pekka.lakka@kaakonviestinta.fi