Pääkirjoitus: Turvapaikanhakijoiden alhainen määrä sulki Imatran vastaanottokeskuksen – Tilanne voi jatkossa muuttua nopeastikin

Minna Mäkinen

Imatralla Kuutostien kupeessa loppuvuodesta 2015 lähtien toiminut vastaanottokeskus on muutaman viikon päästä typötyhjä. Vähiin käyneet asukkaat ovat siirtyneet muihin vastaanottokeskuksiin ja yksityismajoitukseen.

Maaliskuussa tullut lopettamispäätös ei yllättänyt. Koronaviruspandemia pudotti turvapaikkahakemusten määrän viime vuonna noin 3 200:een, kun se kahtena edellisvuonna oli molempina noin 4 500.

Alusta lähtien oli selvää, että SPR:n nopealla aikataululla perustama keskus ei toimi entisessä hotelli Vuoksenhovissa vuosikymmeniä.

Imatralla turvapaikanhakijoiden ja kantaväestön yhteiselo sujui kuluneet vuodet pääosin rauhallisesti. Muutamia tapauksia selviteltiin viranomaisvoimin. Viimeksi vastaanottokeskusta seurattiin tarkalla silmällä toukokuussa 2021, kun poliisi valvoi asukkaiden koronakaranteenia kellon ympäri.

Rauhallista on tällä hetkellä myös naapurissa, Maahanmuuttoviraston pyörittämässä Joutsenon vastaanottokeskuksessa. Konnunsuolla on nyt 109 asukasta, kun keskuksen kapasiteetti on 300. Lisäksi 25 henkilöä asuu yksityismajoituksessa ja 51 muualla, sillä keskuksessa toimii valtakunnallinen ihmiskaupan uhrien auttamisjärjestelmä.

Turvapaikanhakijoiden määrä on nyt maltillinen, mutta tilanne voi muuttua nopeastikin. Huolena ovat tällä hetkellä Lähi-idästä ja Afrikan maista Liettuaan Valko-Venäjän masinoimana tulevat turvapaikanhakijat. Liettuan rajan yli on tullut tämän vuoden aikana laittomasti jo lähes 2 100 ihmistä (HS 19.7.). Määrä on kolmikymmenkertainen viime vuoteen verrattuna. Tulijoiden määrä kääntyi kasvuun heinäkuussa. Liettuan sisäministeri varoitti laittomien siirtolaisten tulon olevan uhka koko Euroopan unionille.

Suomessa ollaan mahdolliseen turvapaikanhakijoiden tulvaan nyt paremmin valmistautuneita kuin vuonna 2015, jolloin turvapaikkaa haki yli 32 000 henkilöä. Silloin vastaanottokeskuksia polkaistiin pystyyn pikavauhtia ja pikasopimuksilla, jotka tulivat veronmaksajille kalliiksi. Toivottavasti virheistä on opittu.

minna.makinen@kaakonviestinta.fi

Kommentoi

Palvelut

Ruokapaikka