Pääkirjoitus: Ratatyöt Imatralla ja Lappeenrannassa vaativat vielä kärsivällisyyttä – Seuraavaksi menee kiinni Imatrankoskentie

Eeva Sederholm

Raideliikenteen muutostyöt ovat näkyneet tänä vuonna Imatran ja Lappeenrannan seuduilla monin tavoin. Kaksoisraiteen tieltä on kaadettu puita, naputeltu paikkoja kuntoon, kehitetty turvalaitteita – ja tuntuvimpana kaikista – uusittu siltoja.

Kiertoreittejä on jouduttu ajelemaan muun muassa Joutsenossa. Koska tällä hetkellä maakuntaa halkoo vain yksi raide, junaliikennettä on jouduttu siirtämään väliaikaisesti myös linja-autoihin. Aika ajoin junamatkustajien hermoja on kiristellyt, kun viivästynyt siltatyö on jumittanut liikenteen Imatran ja Lappeenrannan välillä moneksi tunniksi, eikä bussikuljetusta ole ollut tarjolla.

Muutostyöt Imatran ja Luumäen välillä alkoivat vuonna 2018 ja niiden ennakoidaan valmistuvan kokonaisuudessaan vuonna 2024.

Suurena tavoitteena on saada maakunnan läpi kulkemaan kaksi raidetta. Kun Imatran ja Joutsenon väli saadaan tänä vuonna valmiiksi, seuraavaksi työt painottuvat Lappeenrannan ja Luumäen välille. Rahoitus tälle pätkälle on vielä varmistumatta, mutta päätökset tulevat syksyllä.

Nyt tiedossa olevien muutosten myötä ennen kaikkea teollisuuden kuljetukset helpottuvat. Parannusta luvataan kuitenkin myös henkilöliikenteeseen. Helsingistä tulevien junien on pitänyt tähän mennessä iskeä jarrut päälle Luumäellä. Nyt 140 kilometrin tuntinopeudet saadaan kuitenkin nostettua 160–200 kilometriin.

Kärsivällisyyttä tarvitaan myös jatkossa. Kun Imatrankosken ylittävää siltaaaletaan purkaa, poikkeusjärjestelyt jatkuvat ensi vuoden toukokuuhun asti. Kun vastaan tulee epämukava kokemus ratin takana tai kävelyreitillä, kannattaa muistaa, että vaiva on ohimenevä. Toimiva raideliikenne vaikuttaa koko alueen menestykseen.

Kaksoisraide ei vielä kuitenkaan ratkaise tilannetta. Imatran päässä iso haave on ratapihan uusiminen, joka mahdollistaisi henkilöliikenteen Venäjältä Suomeen.

eeva.sederholm@kaakonviestinta.fi

Kommentoi

Palvelut

Ruokapaikka