Katukanava: Imatralla ja Ruokolahdella on yhteinen hyödyntämätön mahdollisuus  – Kaukopään maasiltaan on avattava avara kanava

Imatralla ja Ruokolahdella on vielä käyttämätön yhteinen mahdollisuus Saimaan rantojen hyödyntämisessä asumisen sekä matkailun tarpeisiin. Kun Enso-Gutzeit rakensi 50 vuotta sitten maasillan Kaukopäästä Salosaareen elintärkeän puhtaan veden turvaamiseksi Kaukopään tehtaalle, sulkeutui siinä samassa paljon muutakin tärkeää kuin vesien vapaa virtaus.

Perinteinen veneilijöiden vesireitti Imatralta Rasilaan, Haloniemeen ja Rantalinnaan suljettiin, kuten myös Salosaaren ja Äitsaaren kiertävä maisemareitti Kutveleen kanavalle.

Imatralla mietitään nyt maasillan takana olevan Risuniemen kaavoittamista rantarakentamiseen. Ruokolahti suunnittelee Vaittilanrannan hyödyntämistä samaan tarkoitukseen. Noiden molempien alueiden sekä koko Kaukopään ja Rasilan välisen Saimaan ranta-alueen kiinostavuus asumiseen lisääntyy merkittävästi, jos nykyinen maasillan läpäisevä kapea ja hyödytön kanava avarretaan aidoksi, isommillakin veneillä liikennöitäväksi kanavaksi. Kanavan ylittävä maantieliikenne voitaisiin järjestää kääntösillalla, mikä avaisi vesireitin Rasilaan asti myös isommille aluksille. Tällä ratkaisulla avattaisiin suljettuna ollut reitti vesiliikenteen käyttöön ja hyödynnettäisiin Kaukopään ja Rasilan välisen vesialueen potentiaali ranta- ja rannan läheiseen rakentamiseen.

Kanavan ja kääntösillan maksajina toimisivat ne jotka asiasta hyötyvät eli Imatra ja Ruokolahti, lisäksi EU:n aluekehitysrahasto ja Stora Enso, joka on hyötynyt jo 50 vuotta vesireitit katkaisseesta maasillasta. Stora Enso on jopa velvollinen rahoittamaan kanavainvestointia. Maapato rakennettiin aikanaan Kaukopään tehtaiden aiheuttaman vesistön pilaantumisen rajoittamiseksi ja tehtaan toiminnan varmistamiseksi.

Antero Lattu

kaupunginvaltuutettu, kuntavaaliehdokas (sd.)

Imatra

Kommentoi

Palvelut

Ruokapaikka