Pitkäaikainen kansanedustaja Maarit Feldt-Ranta (sd.) ilmoitti torstaina sairastuneensa kolmannen kerran syöpään. Feldt-Rannan ilmoitus pysäytti politiikan, sitä seuraavat toimittajat ja myös politiikkaa aktiivisesti seuraavat kansalaiset. Ketäpä ei koskisi, jos läheisen työkaverin sairaus uusii jälleen. Silti monien kansanedustajien reaktiot puhuvat kiistattomasti siitä, millainen poliitikko 50-vuotias raaseporilainen on. Monissa kommenteissa kiiteltiin hänen empaattisuuttaan, myönteisyyttään ja iloisuuttaan. Puheiden yksimielisyys kertoo siitä, että Feldt-Ranta nauttii muiden edustajien vilpitöntä kunnioitusta. Politiikan huipulta on kuultu muistakin sairastumisista. SDP:n puheenjohtaja Antti Rinne on sairauslomalla keuhkokuumeen, sepelvaltimotaudin ja sairaalabakteerin takia. Vihreiden Touko Aalto joutui hiljattain luopumaan puolueen puheenjohtajuudesta pahan työuupumuksen takia. Politiikka on yhteisten asioiden hoitamista, ja poliittiset päätökset vaikuttavat laajasti. Silti yksi poliitikon tärkeimmistä taidoista on inhimillisyys. Ihmisten kuuntelu ja heidän tilanteensa ymmärtäminen auttavat peilaamaan isoja asioita kansalaisten näkökulmasta. Maarit Feldt-Ranta kirjoitti sairautensa uusiutumisesta koskettavasti. ”Jos mietit, onko jotain, mitä voit tehdä hyväkseni – pidä huolta läheisistäsi ja nauti jokaisesta päivästä, minkä elämä eteen tuo. Muista rakentaa onnea ja oikeudenmukaisuutta myös yhteiskunnassa. Elämälle kiitos.” Tuo ohjenuora sopii jokaiselle. Se asettaa politiikan oikeisiin raameihin suhteessa elämään. Se on suuren ihmisen sydämellistä puhetta.
Tämä juttu on maksuton
Pääset lukemaan jutun kirjautumalla tai luomalla maksuttoman tunnuksen.