SaiPa kauppaa lokakuun kotiotteluidensa lippuja pilkkahintaan — Miksi alennusmyynti alkoi jo tässä vaiheessa kautta?

5.10.2017 14:36
Kuva: Mika Strandén
SaiPan pelit eivät ole vetäneet yleisöä toivotusti tällä kaudella. Arkistokuva.
SaiPan pelit eivät ole vetäneet yleisöä toivotusti tällä kaudella. Arkistokuva.

Seisomalippu kaikkiin lokakuun kotiotteluihin yhden lipun hinnalla. Siinä SaiPan uusin lippukampanja, jolla se pyrkii saamaan tyhjänä kumisevaan Kisapuistoon väkeä.

SaiPan alkukauden viidessä kotiottelussa on Liigan tilastojen mukaan käynyt yhteensä 14 978 katsojaa, mikä on 2 995 katsojaa ottelua kohden. SaiPan asettama tavoite on 3 500 katsojan yleisökeskiarvo, joten tavoitteesta ollaan rutkasti perässä.

Kysyimme SaiPan viestintä- ja markkinointijohtaja Jussi Viljakaiselta, mistä kampanjassa on kysymys.


Miksi alennusmyynti aloitetaan jo tässä vaiheessa kautta?

— Eihän tällaiset kampanjat ihan täysin epätavallisia ole, mutta se on, että näin aggressiivisesti hinnoitellaan. Suurin tausta tässä on se, että ihmiset löytäisivät hallille.


Onko sattumaa, että hinta on sama kuin Liiga-pelien kuukausihinta Nelosen Ruutu-palvelussa?
— Googlettamalla löytyy muitakin 14.95 hintoja, mutta saattaahan tällä jotain yhteyttä olla. Keskusteluissa yhtenä totuutena pidetään sitä, että ihmiset jäävät kotiin katsomaan peliä televisiosta. Osaltaan haluamme haastaa ja testata tätä olettamusta.


Kuinka monta tällaista lippupakettia myydään?
— Niitä on rajoitettu määrä. Emme anna tässä vaiheessa tarkkoja lukuja, mutta satoja niitä on.


Mitä uskot kausikorteista täyden hinnan maksavien asiakkaiden ajattelevan tästä?

— Tämä on tietysti vain kuukauden rajoitettu erä. Tutustumispaketti, joka sitouttaa vähän enemmän kuin yksittäinen lippu. Meillä on ollut yhden ottelun kampanjoita ja kausikorttikampanjoita.
— Vahvasti seuraan sitoutuneet kausikorttiasiakkaat ovat meille todella tärkeitä, mutta en usko, että tästä kukaan pahoittaa mieltään.


Onko alkukauden yleisömäärä ollut pettymys?

— Jos täyttöaste olisi kovempi, ei tietenkään tarvitsisi hinnoittelua miettiä. Yleisötavoitteet ovat korkeammalla, yleisömäärä ei ole ollut tavoitteiden mukainen.


Mistä huonot yleisöluvut johtuvat?
— Tietenkin sitä analysoidaan jatkuvasti eri tavoilla, ei ole mitään yhtä selittävää tekijää.
— Kilpailu ihmisten vapaa-ajasta on koko ajan kovempaa. Vaihtoehtoja on ja se on suurin selittävä tekijä. Pitää pystyä vastaamaan siihen niin, että ihmisille jäisi tapahtumasta hyvä fiilis. Sen voi saada niin, että joukkue tekee hyvän peliesityksen tai muilla pienemmillä keinoilla.


Minkälainen fiilis katsojille jää SaiPan tapahtumasta?
— Keväällä teimme tästä tutkimusta. On tiettyjä asioita, mistä meidän kävijät tykkää paljon ja on asioita, joista ei tykätä. Ehkä suurimpana esiin nousivat fasiliteetit, jotka eivät ehkä ole ihan ajanmukaiset.

Juhana Nyman