Paikallisjunalla Viipuriin vuonna 2020? — Venäläistä tavaraliikennettä ja turisteja kaivataan kipeästi Etelä-Karjalan raiteille, mutta sen toteutuminen on epävarmaa

16.8.2017 6:10
Kuva: Lukas Pearsall
Etelä-Karjala haaveilee junayhteydestä Lappeenrannan ja Imatran kautta Viipuriin tai jopa Pietariin asti. Etelä-Karjalan maakuntajohtaja Matti Viialaisen mukaan paikallisjunat eivät olisi Allegroja tai Tolstoi-junia vaan enemmän lähijunan kaltaisia, hieman hitaampia junia.
Etelä-Karjala haaveilee junayhteydestä Lappeenrannan ja Imatran kautta Viipuriin tai jopa Pietariin asti. Etelä-Karjalan maakuntajohtaja Matti Viialaisen mukaan paikallisjunat eivät olisi Allegroja tai Tolstoi-junia vaan enemmän lähijunan kaltaisia, hieman hitaampia junia.

Etelä-Karjalassa on pitkään toivottu, että suora junayhteys Imatran ja Lappeenrannan kautta Pietariin voisi toteutua. Voiko VR:n kilpailutilanteen muutos auttaa asiaa? Onko tämä vain toiveajattelua?

1. Paikallisjuna Lappeenrannan, Imatran ja Viipurin välillä on realismia vuonna 2020.

Etelä-Saimaa esitti viisi väitettä junamatkailun tilasta Etelä-Karjalassa. Väitteisiin vastasivat Etelä-Karjalan maakuntajohtaja Matti Viialainen (MV), lappeenrantalainen kansanedustaja Ari Torniainen (kesk.) (AT) ja Lappeenrannan matkailupäällikkö Mirka Rahman (MR).

Etelä-Saimaa esitti viisi väitettä junamatkailun tilasta Etelä-Karjalassa. Väitteisiin vastasivat Etelä-Karjalan maakuntajohtaja Matti Viialainen (MV), lappeenrantalainen kansanedustaja Ari Torniainen (kesk.) (AT) ja Lappeenrannan matkailupäällikkö Mirka Rahman (MR).

MV: Kyllä. Se edellyttää sitä, että Imatran rajanylityspaikka saa myös junaliikenteen osalta kansainvälisen statuksen. Paikallisjuna voisi kulkea puolessatoista tunnissa Lappeenrannasta Viipuriin. Ensin kulkevat rahtijunat, mutta myöhemmin myös henkilöliikenne voisi olla mahdollista. Yhteys voisi olla realistinen ensi vuosikymmenellä. Junan luonteva reitti olisi Lappeenrannasta Imatran, Svetogorskin ja Antrean eli Kamennogorskin kautta Viipuriin.

AT: Ei. En usko, että tämä on näin nopeasti mahdollista. Kyseessä on pidemmän ajan prosessi, mihin vaikuttavat myös tullin ja rajan linjaukset. Järkevintä olisi keskittyä siihen, että Vainikkalan asemalla kehitetään henkilöliikennettä ja Imatralla taas kansainvälistä tavaraliikennettä.

MR: Ei. Venäläiset turistit käyttävät eniten bussia ja autoa, mikä sopii heidän hintatasolleen. Todellisuus on, että he ovat automatkailijoita.

2. Pietarin junamatkailijat valuvat Helsinkiin eikä maakunta hyödy heistä ollenkaan.

MV: Ei. Pääosa junamatkustajista menee Helsinkiin mutta Etelä-Karjalakin saa heistä osansa. Meidän pitäisi vain paremmin saada Saimaalle tulevia matkustajavirtoja hyödyntämään Lappeenrannan ja Pietarin läheisyyttä.

AT: Kyllä. Näen ratkaisuksi Vainikkalan juna-aseman kehittämisen ja sen, että sieltä on selkeä yhteys Etelä-Karjalaan.

MR: Kyllä ja ei. Kovasti yritämme saada turisteja myös Lappeenrantaan. Olemme esimerkiksi kuljettaneet venäläistä mediaa Vainikkalan juna-asemalle ja tehneet yhteistyötä toimittajien kanssa. Yritämme hankkia sitä kautta näkyvyyttä.

3. Vainikkalan juna-asema nukkuu eikä se palvele Etelä-Karjalaa.

MV. Ei. Ei pidä ajatella, että kulkeminen sujuu ainoastaan junalla tai autolla. Yhdistelmäliikenne on hyvä tapa liikkua. Kutsutaksiliikenne Lappeenrannan matkakeskuksen ja Vainikkalan juna-aseman välillä maksaa 10 euroa suuntaansa, mikä ei ole paljon. Tärkeää olisi, että Lappeenrannasta voisi ostaa suoran matkalipun esimerkiksi Pietariin ja takaisin. Sellainen ei ole vielä mahdollista, vaikka teknisesti se kyllä onnistuisi.

AT: Kyllä ja ei. Tällä eduskuntakaudella on saatu rahoitusta Vainikkalan ratapihan parantamiseen. Odotustilojen ja pysäköintipaikkojen pitää olla kunnossa.

MR: Kyllä ja ei. On hyvä, että Vainikkalan asema on olemassa. Ongelma on, että Vainikkalan nimi ei ole Lappeenranta. VR ei ole antanut muuttaa aseman nimeä. Esimerkiksi kun vierailimme Kiinassa, kirjoitimme karttaan Lappeenranta. Mutta kun junassa ei kuule Lappeenrannan nimeä, niin tilanne on hankala.

4. Rautateiden henkilöliikenteen avaaminen kilpailulle hyödyttää Etelä-Karjalaa.

MV: Kyllä. Maakunta voisi olla vahva toimija, jolla olisi hallinnassaan koko liikennepaletti. Tarvitaan junia, busseja ja takseja sen mukaan, kuinka paljon reitillä on käyttäjiä.

AT: Kyllä. Kilpailun avaaminen voisi mahdollistaa jopa uusien junayhteyksien muodostumisen.

MR: Kyllä. Jos on enemmän vaihtoehtoja, ja hinnat laskevat, ihmisten liike lisääntyy. Etelä-Karjala on riippuvainen junayhteyksistään.

5. Kolmioraide Vainikkalan ja Lappeenrannan välillä voisi tuoda Pietarin matkustajat Lappeenrantaan.

MV: Ei. Meillä on olemassa valmis Lappeenranta-Imatra-Viipuri -junarata, joten siihen kannattaa keskittyä. Jos junayhteys Lappeenrannasta Vainikkalaan halutaan tehdä, se pitää investoida kokonaan uudestaan, eivätkä sen kulut ja matkustajamäärät mitenkään kohtaa.

AT: Ei. En usko, että sitä pystyttäisiin rakentamaan tarpeeksi kustannustehokkaasti.

MR: Ei. Tämä tuskin on mahdollista, mutta jos se toteutuisi, se olisi hyvä asia. Esimerkiksi kiinalaiset kulkevat Helsingin ja Pietarin väliä Allegrolla. Heitä ei kuitenkaan vielä Lappeenrannassa juuri näy.

Tästä raideliikenneuudistuksessa on kyse

Suomen hallitus aikoo avata henkilöliikenteen kilpailulle rautateillä.

Tarkoituksena on eriyttää VR Groupista kolme erillistä valtion omistamaa yhtiötä: kalustoyhtiö, kunnossapitoyhtiö ja kiinteistöyhtiö.

Junien matkustajaliikenne avataan kilpailulle asteittain 2020-luvun aikana.

Myös maakunnille ja suurille kaupungeille tulisi mahdollisuus järjestää ja kilpailuttaa oman alueensa junaliikennettä.

Helena Korpela