Saareksiinmäen kiertoliittymää muutetaan Ely-keskuksen näkemyksen mukaiseksi

15.8.2017 5:21
Kuva: Imatex Finland Oy
Tämä läpimitaltaan viisimetrinen säiliö kuljetettiin Puntalasta Imatexilta Kuusankoskelle.
Tämä läpimitaltaan viisimetrinen säiliö kuljetettiin Puntalasta Imatexilta Kuusankoskelle.

Saareksiinmäen kiertoliittymän liikennejärjestelyt erikoiskuljetuksille muutetaan.

Ei ole tarkoituksenmukaista ajaa liittymän ympäri.

Petteri Kukkola

Liikennejärjestelmäasiantuntija Petteri Kukkola Kaakkois-Suomen elinkeino-, liikenne ja ympäristökeskuksesta kertoo, että tarkennuksia on tehty viime viikon keskustelun pohjalta.

Muutosten jälkeen etelän suunnasta tulevia erikoiskuljetuksia ei ajateta liikennesääntöjen mukaisesti ympyrässä, vaan ne oikaisevat vasemmalle vastaantulevan kaistan ja osin kevyen liikenteen raitin päältä.

— Kuljetukset ohjataan molempiin suuntiin samaa reittiä käyttäen eli ajetaan saarekkeen väärältä puolelta. Ei ole tarkoituksenmukaista ajaa liittymän ympäri, Kukkola sanoo.

Muutoksista sovittiin viikko sitten maanantaina Kaakkois-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen esityksestä.

Erikoiskuljetusten reitille suunnitteluohjeet ovat selkeät. Risteyksestä on pystyttävä ajamaan kuljetus, jonka leveys on seitsemän metriä, korkeus seitsemän metriä ja pituus 40 metriä.

Mitoitukset eivät Kukkolan mukaan tarkoita, että risteyksestä pitäisi selvitä normaalien liikennesääntöjen puitteissa, koska erikoiskuljetuksille on määrätty liikenteen ohjaus.

Kukkola kertoo, että teiden suunnitteluohjeisiin on tullut hiljattain tarkennusta. Tähän liittyy myös tarkennukset siitä, millaisella mitoitusajoneuvolla liikennöitävyyttä on tarkasteltava.

Puntalassa toimivan Imatex Finland Oy:n suuret kappaleet lähtevät tilaajalle erikoiskuljetuksina.

— Kuljetuksia on vuosittain neljästä viiteen, arvioi suunnittelusta ja tuotannosta vastaava Janne Väänänen.

Läpimitaltaan suurimmat säiliöt ovat olleet 6,5 metriä ja pisimmät piiput 35—40 metriä.

Kuljetuksen järjestämisestä ja sen kustannuksista vastaa Väänäsen mukaan lähes aina toimittaja.

— Tilaaja haluaa tuotteet valmiiksi hinnoiteltuna ja perille toimitettuna.

Imatex ostaa erikoiskuljetukset yleensä täytenä palveluna, jossa kuljetusliike hoitaa luvat ja kuljetuksen vaatimat järjestelyt.

Erikoiskuljetus on Väänäsen mukaan pitkä prosessi, ja vaatii aikataulujen tarkkaa satuttamista. On tiedettävä tarkat valmistusmitat, että pystytään suunnittelemaan reittiä.

Parikkalassa toimiva Karjalan Konepaja joutuu järjestämään erikoiskuljetuksia kuukausittain.

— Elokuussa lähtee kolme kuljetusta eteläistä reittiä ja syyskuussa neljä pohjoista reittiä pitkin, kertoo toimitusjohtaja Simo Salminen.

Kuljetusten järjestäminen voi tulla Salmisen mukaan maksamaan kymmeniä tuhansia euroja. Yleinen suuntaus on kuitenkin se, että kuljetukseen tehdään mahdollisimman suuria kappaleita.

— Teemme pääsääntöisesti tehdasprojekteja, joissa toimitukset myydään asennettuina. Pyrimme minimoimaan työn asennuspaikalla.

Hannu Ojala