Kolumni: Tarjous vain sinulle

15.8.2017 13:14

Poistin sähköpostista mainoksen. Google ei luovuttanut, vaan halusi tietää, miksi hylkäsin mainoksen. Mitäpä jos en kerro? Tai jos kerron, niin voinko voittaa liput jonnekin?

Google lupasi käsitellä vastaus-tani tieto-suoja-käytäntöjen mukaisesti.

Vuosikaudet olen seurannut tätä sähköpostitulvaa. Sen keskeltä on edelleen vaikea hahmottaa kohdennettua mainontaa, jonka uhreja me kuulemma nykyään olemme. ”Suurkuvatulostus Virosta” ei juuri nyt ole elämässäni ajankohtainen. Edes kohtuullisella hinnalla.

Poistamani tarjous silmälaseista osui kieltämättä aika lähelle. Hukkasin rillit laivalle pari viikkoa sitten. Löytötavaratoimiston vastaus tiedusteluuni sujahti tietenkin roskapostikansioon. Sinne eivät pikatreffipalvelut ja arpajaisvoitot koskaan päädy.

Hetki piti miettiä perustelua ennen kuin uskalsin ruksia mainoksen kadotukseen. Edellä mainitusta syystä en kokenut tarjousta ”tunkeilevaksi” tai ”sopimattomaksi”. Valitsin ”epäolennaisen”, koska uskon silmälasieni vielä palaavan kotiin pitkähköksi venyneeltä risteilyltä.

Google lupasi käsitellä vastaustani tietosuojakäytäntöjen mukaisesti. En kyllä ymmärrä miksi yhdentekevää vastausta pitäisi säilyttää yhtään missään. Eikö sitä dataa ole muutenkin ziljoona bittiä analysaattoreiden perattavaksi?

Niin paljon tietoa minusta kerätään, niin vähän mainokset koskettavat elämääni. Donald Trumpina antaisin potkut tällaisesta mainonnasta vastaavalle henkilölle tai robotille. Jalkapallotuloksia veikkaava mustekalakin osuu paremmin.

Erikseen ovat tietysti kaupalliset tahot, joille olen antanut suostumuksen sähköpostimarkkinointiin. Harvoin nekään ovat käytännön toimiin johtaneet. Taidan vain olla laiska ja epäsosiaalinen jakamisen iloa pursuavaan maailmaan.

Sähköpostini sosiaaliset verkostot -välilehti odottaa hetkeä, jolloin keksin sille käyttöä.

Kirjoittaja on Kymen Sanomien uutistuottaja.

Pekka Kimpanpää