Saareksiinmäen kiertoliittymän muotoilu ihmetyttää Imatralla — rakennuttajan mukaan ympyrä on tehty suunnitelmien mukaan

2.8.2017 12:02
Kuva: ANU PAKARINEN
Saareksiinmäen uusi kiertoliittymä on lisännyt liikenteen sujuvuutta. Kiertoliittymän kumpuileva muotoilu herättää kuitenkin ihmetystä.
Saareksiinmäen uusi kiertoliittymä on lisännyt liikenteen sujuvuutta. Kiertoliittymän kumpuileva muotoilu herättää kuitenkin ihmetystä.

Saareksiinmäen uuden kiertoliittymän suuret korkeuserot herättävät kysymyksiä Imatralla. Kiertoliittymän pinta ei ole suora ja tasainen, vaan katu nousee ja laskee, ikään kuin kumpuilee kiertoliittymässä.

Silmiinpistävän suuri kohouma on etenkin Helsingintien ja Korvenkannantien risteysten kohdalla.

Autoilijoiden kesken arvuutellaan kiivaasti, miksi kiertoliittymän muotoilu poikkeaa tavallisesta. Onko rakentajille tullut kenties virhe, vai onko kyse tietoisesta ratkaisusta?

Sekin askarruttaa, miten kiertoliittymässä tulee ajaa: onko kaistoja yksi vai kenties kaksi?

Miksi kiertoliittymä kumpuilee, rakennuttaja Henry Tapiola Imatran YH-rakennuttajalta?

— Kiertoliittymä on tehty täysin suunnitelmien mukaan. Kyse on kuivatuskaadoista. Joka nurkassa on sadevesikaivot. Haluamme varmistaa, ettei kovallakaan vesisateella kertyisi lätäköitä. Kovempi kaato on tehty Helsingintien ja Korvenkannantien risteysten kohdalle. Korvenkannantiellä on pitkä alamäki, jota pitkin vedet valuvat alas kiertoliittymään päin. Sadevedet pitää pystyä ottamaan pois.

Eli muotoilu ei liity esimerkiksi ajonopeuksien hillitsemiseen?

— Se ei ollut itse tarkoitus, vaan vesien kuivatus. Samalla toki rajoitetaan nopeuksia.

Onko muotoilusta tullut palautetta?

— On, hyvää ja huonoa. Osasta on hienoa, kun ei ole ihan tavallinen kiertoliittymä. Osa kokee kulman liian teräväksi. Kiertoliittymää on arvioitu liian kapeaksi erikoiskuljetuksille, mutta kyllä ne siihen mahtuvat. Tämä varmistettiin etukäteen mallisimulaatioilla.

Jääkö kiertoliittymä nykyiselleen?

— Se muuttuu vielä vähän, kun lopullinen asvaltti laitetaan viikolla 33. Se loivenee.

Miten mahtaa sujua talvikunnossapito?

— Aurauksen kannalta ei ole ongelmaa. Talvella kiertoliittymän pinta kiillottuu, ja tässä jyrkimmässä kohdassa auto lähtee helpommin ns. puskemaan, mikä tarkoittaa, että sen estämiseksi hiekoitukseen tulee kiinnittää enemmän huomiota.

Montako kaistaa kiertoliittymässä on?

— Kaksi. Ajoratamaalaukset tehdään, kun asvaltti on valmis.

Mitä lysti maksaa?

— Lisäkustannuksia tuli valaistuksen uusimisesta. Imatran seudun sähkö uusii alueella sähköverkkoa ja halusimme mukaan yhteiskaivuuseen. Uusittavien valaisinpylväiden ja valaisimien määrä kasvoi alun perin suunnitellusta. Rahaa tulee kulumaan noin 600 000 euroa. Lisäksi rahaa on kulunut vesihuollon saneerauksiin kiertoliittymän ympäristössä. Jos nekin huomioidaan, päästään noin miljoonaan euroon.

Osasta on hienoa, kun ei ole ihan tavallinen kiertoliittymä.

Anu Pakarinen