Imatrankosken tori, ikiliikkujako? — Inkerinaukiolle sijoittumisessa monta pulmaa

25.3.2016 12:12
Kuva: Hannu Ojala
Inkerinaukio oli entisen kaupunginarkkitehti Kimmo Hartikaisen luomus. Vuonna 2008 Hartikainen junaili aukion pyöräkatoksen poistoa.
Inkerinaukio oli entisen kaupunginarkkitehti Kimmo Hartikaisen luomus. Vuonna 2008 Hartikainen junaili aukion pyöräkatoksen poistoa.

Imatrankosken torin uutta sijoituspaikkaa pompoteltiin kaupungissa jo viime syksynä. Lue tästä toimittaja Anu Pakarisen elokuinen analyysi Inkerinaukiolle sijoittumisen pulmallisuudesta.

Parinkymmenen viime vuoden aikana Imatrankosken tori on seilannut ristiin rastiin Imatrankoskea, eikä reissaamiselle näy loppua vieläkään.

Kaupunki siirtää torin uuteen paikkaan mahdollisesti jo ensi vuonna, jos Einonkatu 6:n rakennushanke käynnistyy suunnitellussa aikataulussa.

Muutto on viides tai kuudes sen jälkeen, kun tori väistyi 1996 Helsingintien ja Esterinkadun kulmauksesta Napinkulman ympyräparkkiin.

Ei ihme, jos Imatrankosken torikauppiaat tuntevat itsensä heittopussiksi ja toivovat vihdoin pysyvää ratkaisua (UV 20.8.). Vastauksena torikauppiaiden toiveisiin kaupunki istuttaa Imatrankosken toria nyt kovalla tohinalla Inkerinaukiolle. Tässä kohtaa on syytä kysyä, onko tämäkään paikka lopulta se oikea.

Inkerinaukiolla ratkottavana on monta käytännön pulmaa. Minne saadaan esimerkiksi torikauppiaiden tai asiakkaiden autot? Kesäaikaan viereinen Torkkelinkatu on jo valmiiksi täpösen täynnä autoja, eivätkä Helsingintien varren parkkipaikat riitä turvaamaan sujuvaa asiointiliikennettä.

Teknisen toimialan johtajalla Topiantti Äikäksellä lienee ratkaisusta jonkinlainen visio. Liikennejärjestelyjä uusimalla parkkipaikkoja on mahdollisuus saada jonkin verran lisää. Myös Lähteen talon mahdollinen purkaminen antaisi väljyyttä ja pelivaraa. Pikaratkaisuiksi näistä ei kuitenkaan ole.

Olisiko niin, että imatralaisten on viimeistään nyt opittava hyödyntämään Imatrankosken maanalaisia parkkipaikkoja?

Toinen kysymys koskee toteutusta ja kaupunkikuvaa. Inkerinaukio on Imatrankosken napa. Ei liene samantekevää, miltä siellä näyttää. Inkerinaukion nykyisen ilmeen on suunnitellut entinen Imatran kaupunginarkkitehti Kimmo Hartikainen.

Hartikainen ei pidä tilan raivaamista toria varten täysin poissuljettuna, mutta olisi toteutuksessa varovainen. Hänen omin sanoin: tyylikäs pieni puistikko Valtionhotellin edessä ei ole paras mahdollinen paikka kalakauppiaille ja heidän Transiteilleen. Ennemmin Hartikainen toivoisi Inkerinaukiota kehitettävän tapahtuma-aukion suuntaan.

Myös Imatran kaavoituspäällikkö Vuokko Jääskeläinen näkee sijoituspaikassa haasteita. Suurimmat kysymysmerkit aiheuttaa liikenne, mutta merkitystä on myös kaupunkikuvalla. Jääskeläinen pitää mahdollisena, että kaupunki tulee ohjeistamaan toripöytien ja myyntikojujen ulkonäköä.

Sen jälkeen alkaakin todennäköisesti vääntö kustannuksista.

Torikauppiaiden mukaan Imatrankosken nykyisen torin suurin ongelma on asiakkaiden puute. Tästä syytetään paikkaa. Vuoksenniskalla tori on helposti saavutettavissa ja parkkipaikat vieressä. Ja kauppa käy.

Sen sijaan Imatrankoskella rakennusten saartama tori jää piiloon ja ohitetaan helposti. Varsinkaan turistit eivät torille löydä. Kunnon opasteita on toivottu jo vuosia, mutta vieläkään sellaisia ei ole saatu, ihmettelee pitkän linjan torikauppias Lauri Savolainen.

Savolaisen mukaan torikauppiaat kritisoivat nykyisen torin sijoituspaikkaa jo suunnitteluvaiheessa.

Teknisen lautakunnan jäsen Anssi Piirainen (vas.) muistaa, että asiasta keskusteltiin paljonkin kymmenisen vuotta sitten. Silloin epäilykset sivuutettiin ja kaupungin virallinen kanta oli, ettei torin tarvitsekaan näkyä Imatrankosken pääväylälle Helsingintielle.

Tällä kertaa näkyvyys on ainakin taattu, jos tori siirretään suunnitellusti Inkerinaukiolle. Onko poukkoilu ohi ja ratkaisusta tulossa pysyvä, sen osoittavat tulevat vuodet.

Anu Pakarinen

anu.pakarinen@uutisvuoksi.fi

Kirjoittaja on Uutisvuoksen toimittaja.

Pintaa syvemmältä -analyysi on julkaistu Uutisvuoksessa 24.8.2015