Näin elät kauan — asiantuntijan 9 vinkkiä

17.3.2016 12:48
Kuva: Anne Vihavainen
Punaviiniä pidetään kohtuullisesti käytettynä terveellisenä, mutta kaikki terveyden asiantuntijat eivät ole vakuuttuneita ajatuksesta.
Punaviiniä pidetään kohtuullisesti käytettynä terveellisenä, mutta kaikki terveyden asiantuntijat eivät ole vakuuttuneita ajatuksesta.

Pitkää elämää havittelevan kannattaa kiinnittää huomiota elintapoihinsa jo nuorena. Kliinisen fysiologian emeritusprofessori Esko Länsimies sanoo, että perimä vaikuttaa ihmisen elinikään, mutta elintavoilla on myös ratkaiseva merkitys pitkän iän saavuttamiseksi.

Perimä tulee vanhemmilta eikä siihen voi vaikuttaa, mutta elintapoihin kannattaa kiinnittää huomiota jo hyvissä ajoin. Tässä asiantuntijan 9 vinkkiä pitkän elämän saavuttamiseen:

1. Syö monipuolisesti ja paljon kasviksia. Terveyttä edistäviä ruokia ovat esimerkiksi kaalit, valkosipuli, marjat ja vihreä tee. Liikaa nautittuina haitallisina pidetään esimerkiksi pitkälle prosessoituja lihatuotteita.

2. Vältä ylipainon kertymistä.

3. Älä tupakoi.

4. Karta alkoholia tai pitäydy ainakin kohtuudessa.

5. Harrasta säännöllistä liikuntaa.

6. Ole sosiaalinen, harrasta yhdessä muiden kanssa.

7. Nauti elämästä, älä stressaa.

8. Muista myös levätä.

9. Päivittäisen punaviinilasillisen terveysvaikutuksista puhutaan toisinaan, mutta kaikki lääkärit ja tutkijat eivät liputa sen puolesta.

Minna Muuronen