Bussilastillinen yllätysasiakkaita ei saa ammattilaista hermostumaan — imatralaislähtöinen ravintolavelho palkittiin kameleontin taidoistaan

13.3.2016 8:56
Kuva: Hannu Ojala
Ravintola Groteskia pyörittävä Paul Hickman pitää PRO 2016 -mitalia arvossa. Hickman voitti Horeca-alan tunnustuspalkinnon sarjassa ravintolapäällikkö/hovimestari/sommelier. — Kuin olisi Oscarin voittanut.
Ravintola Groteskia pyörittävä Paul Hickman pitää PRO 2016 -mitalia arvossa. Hickman voitti Horeca-alan tunnustuspalkinnon sarjassa ravintolapäällikkö/hovimestari/sommelier. — Kuin olisi Oscarin voittanut.

PRO 2016 -palkittu, ravintolatoimenjohtaja Paul Hickman tietää, mistä hyvä palvelu koostuu: asiakkaan henkilökohtaisesta huomioimisesta.

— Asiakas tulee ravintolaani hakemaan jotain. Minun pitää antaa se hänelle. Ja vielä jotain, mitä asiakas ei tiedä haluavansa. Lisäksi minun on vielä tehtävä jotain, jotta käynnistä syntyy hyvä kokemus.

Imatralaissyntyinen laajasti ravintolamaailmaa kolunnut konkari tietää myös, mitä ravintolan henkilökunnan ei tarvitse asiakkaalta sietää: törkeää käytöstä ja henkilökohtaisuuksiin menemistä.

— Kun nimitellään ja käytetään karkeaa kieltä, ylitetään raja. Harvoin siihen kuitenkin törmää, Hickman sanoo.

Asiakkaan vastuusta keskusteltiin sosiaalisessa mediassa ja alan verkkouutisissa helmikuussa, kun Hickmanin pyörittämästä helsinkiläisestä ravintola Groteskista ohjattiin asiakas ulos. Tämä oli nimitellyt tarjoilijaa, koska koki saamansa palvelun joustamattomaksi.

Asiakas antoi Groteskille huutia ja Hickman puolusti henkilökuntaansa.

— Ei kyse ole siitä, kuka on oikeassa ja kuka väärässä. Samat käyttäytymissäännöt pätevät ravintolassa kuin muussakin elämässä, hän kuittaa.

Hyvä asiakaspalvelu on hyvää alasta riippumatta. Taannoin Hickmania palveltiin hyvin vaatekaupassa.

— Ostin kalliin takin, koska myyjä oli niin hyvä. Hyvä on takkikin, olen pitänyt sitä paljon. Ostamisesta jäi hyvä kokemus, mikä on tärkeää.

Saareksiinmäen poikia oleva Hickman suunnittelee paraikaa uutta ravintolaa Helsinkiin. Kuten Uutisvuoksi jo aiemmin kertoi, kumppanina on ravintola Savoyn keittiöpäällikkö Kari Aihinen, joka on tuttu television Kaappaus keittiössä -sarjasta.

Toimeksiannon parivaljakko sai Royal Ravintoloilta, jonka yritysryppääseen kuuluvat muun muassa ravintolat Elite, Sasso, Savoy, Katajanokan Kasino ja Tampere-talo. Valmista pitäisi olla kesä-heinäkuussa.

— Vielä ei ole tietoa, mitä teemme, ei ravintolan pystyttäminen mitään salatiedettä ole. Hyvä, kohtuuhintainen ruoka ja henkilökohtainen palvelu, se on siinä, Hickman sanoo.

Hän korostaa joukkuepelin merkitystä. Ravintolamaailmassa ei ole yksilöpelaajia, onnistunut työ tehdään yhdessä henkilökunnan kanssa. Omana vahvuutenaan Hickman pitää pelisilmää.

— PRO-mitalin perusteissa sanottiin, että olen kameleontti. Hoidan mitä vaan. Tulkoon sata venäläistä teetä juomaan ex tempore, ei ole ongelma.

Anne Vihavainen