Imatralaislähtöisen ravintolatoimenjohtajan Paul Hickmanin riskinotto kannatti— Viinien kiinteä kate lisäsi myyntiä

5.3.2016 9:01

Imatralaislähtöisen ravintolatoimenjohtajan Paul Hickmanin lanseeraama viinien kiinteä katehinnoittelu on osoittautunut toimivaksi. Hickmanin vetämä ravintola Grotesk Helsingissä otti kesällä 2014 käyttöön hinnoittelun, jossa sisäänostohinnan päälle tulee 20 euron kiinteä kate sekä alv.

Muutoksella haettiin lisää myyntiä. Se oli keino pärjätä kiristyneessä taloustilanteessa, jossa kustannukset nousevat. Hickmanin mukaan kiinteä kate kunnioittaa myös viinintekijöitä.

— Tuotteen arvo vääristyy, jos se ostetaan sisään 10 eurolla ja myydään ulos 60 eurolla. Viini arvo ei ole se, minkä tekijä on sille antanut.

Puolitoista vuotta käytössä ollut hinnoittelu on parantanut ravintolan tulosta.

— Kate on romahtanut, mutta viivan alle on jäänyt enemmän, koska olemme myyneet enemmän. Yhden pullon sijaan asiakkaat ovat ostaneet kaksi pulloa, koska heidän ei ole tarvinnut maksaa itseään kipeiksi.

— Eniten olemme kuitenkin voittaneet siinä, että asiakkaat tietävät maksavansa pullon avaamisesta 20 euroa. Oli kyse sitten 10 euron viinistä tai sadan euron viinistä, Hickman sanoo.

Kiinteä katehinnoittelu jatkuu Groteskissa, vaikka Hickman siirtyy toiseen tehtävään. Hän aloittaa uuden ravintolan suunnittelun Helsinkiin yhdessä keittiömestari Kari Aihisen kanssa.

Lue lisää Paul Hickmanin kuulumisia Uutisvuoksen printistä ja digilehdestä.

Anne Vihavainen