Pääkirjoitus: Rajaliikenteen alueellisia junia saadaan odottaa vielä pitkään

17.8.2017 5:24Tekstikoko: AAA
Kuva: Antti Varonen

Etelä-Karjalassa on kiinnostusta avata alueellisia junayhteyksiä rajaliikenteeseen.

Haastateltujen vaikuttajien mielestä (UV 16.8.) junayhteydet piristäisivät venäläisten matkailua Suomeen. Näin varmasti olisikin.

Jos kilpailun avaaminen Suomen kansallisella rataverkolla on ollut hidasta, sen helpompaa se ei ole Suomen ja Venäjän välisessä liikenteessä.

Suomessa rautatiemonopoli ei ole tuntenut mitään mielenkiintoa tämänsuuntaisiin ajatuksiin, ja VR on saamassa kilpailijoita kotimaan matkustajaliikenteeseen vasta vuosien päästä, jos silloinkaan.

Suomi ja Venäjä saivat monen vuoden jälkeen neuvoteltua uuden rautatieliikennesopimuksen kaksi vuotta sitten. Tämä sopimus avaa kansainvälisessä liikenteessä Suomen rataverkkoa Suomessa toimiville venäläisille operaattoreille, mutta ei Venäjän rataverkkoa suomalaisille. Sopimus koskee tavaraliikennettä.

Vuosikymmenen taitteesta muistetaan Allegro-junayhteyden avaus. Tämän sopimuksen syntymistä edisti molempien valtioiden päämiesten voimakas tuki.

Etelä-Karjalassa on vielä vuosia aikaa miettiä, mihin suuntaan ja millä välineellä lähijunalla Imatralle tai Lappeenrantaan ostosmatkalle tullut venäläinen mahtaisi joskus tulevaisuudessa asemalaiturilta lähteä. Molempien kaupunkien palvelut ovat jo ajat sitten siirtyneet etäälle rautatieasemilta, jotka nekin ovat näivettyneet läpikulkuhalleiksi.

Hannu Ojala
hannu.ojala@uutisvuoksi.fi