Erikoiskuljetukset kiertoajelureitillä

13.8.2017 4:00Tekstikoko: AAA
Kuva: Esa Penttinen

Viranomaismääräyksellä yli 4,4 metriä korkeammat kuljetukset Kuutostiellä ohittavat Imatran kaupungin katuverkon kautta.

7m x 7m x 40m

Etelästä tullessa Vesivalon risteyksestä ajetaan Saareksiinmäelle, sieltä takaisin Kuutostielle. Sitten Siitolan kartanon alapuolelta Vuoksen varteen, Linnakosken kautta Pietarintielle ja kohti Vuoksenniskaa. Lakasentien risteyksestä ylös ja läpi Vuoksenniskan keskustan Kaukopäähän. Siitä onkin lähes suora reitti Oritlammelle ja Kuutostielle.

Reitti tuntuu sekavalta jopa kanta-Imatra seuran jäsenistä. Kaikista suurimmat kuljetukset mutkittelevat kaikkien keskustojen kautta kuin turistibussi kiertoajelulla.

Pisimpään kuljetuksia on tulpannut Vesivalon 4,62 metriä korkea eritasoliittymä. Siitä huolimatta tai siitä johtuen, myös moottoritien ylittävien siltojen korkeus on tehty riittämättömäksi. Ainoastaan Mansikkalan kevyen liikenteen sillassa on riittävä vapaa korkeus.

Erikoiskuljetusten vaatimukset tulivat esille, kun liikenteen ammattilaiset kritisoivat ja arvatenkin aiheellisesti Saareksiinmäen kiertoliittymän ahtautta ja kallistuksia.

Valtion antamien suunnitteluperusteiden mukaan risteyksen on läpäistävä seitsemän metriä leveä, seitsemän metriä korkea ja 40 metrin pituinen kuljetus. Reunakivetystä kyntänyt kuljetus oli 10 metriä lyhyempi.

Vastauksetta on jäänyt kysymys, että miksi selkeät normit eivät koskeneet moottoritien suunnittelijoita?

Hannu Ojala