Pääkirjoitus

Ruokolahti on kelpo tuote

16.5.2017 4:00Tekstikoko: AAA
Kuva: Anniina Meuronen

Matkailun markkinointikuviot ovat Imatran seudulla muuttuneet. Seudullisen kehitysyhtiön toimenkuva on palautettu juurilleen yrittäjien neuvomiseen ja auttamiseen. Uusi matkailun myyntitoimija on puhtaammin imatralainen, ja Imatraan alan yrittäjät ovat sen myös toivoneet keskittyvän.

Rautjärvelle ja Ruokolahdelle uusi asetelma nostaa uutta haastetta. Rautjärvi on tarttunut toimeen rekrytoimalla oman elinvoima- ja hankekehittäjän. Ruokolahden kunnanvaltuustolle esitetään nyt lisämäärärahan myöntämistä kunnan oman matkailumarkkinoinnin voimistamiseen. Pesämuna on vielä pieni, mutta periaatteessa tärkeä. On todettu, että jotain uutta on syytä ryhtyä tekemään.

Se on hyvä huomio. Matkailun myymisessä Ruokolahti ei ole mikään turha tuote. Harva kunta voi kertoa alueellaan olevan esimerkiksi yli 500 järveä ja lampea. Pinta-alaltaan isoon pitäjään mahtuu yhtä ja toista sellaista nähtävää ja koettavaa, mitä monelta muulta puuttuu.

Luonto- ja kulttuurimatkailu ovat Ruokolahden suurta potentiaalia. Niihin kannattaa sijoittaa uutta alkupanosta, ja todennäköisesti panna vauhtia myöhemmin lisää. Uusi tuotekin on ikään kuin jo valmiiksi muhimassa eteläisen Saimaan kuntien yhteisyrityksenä. Ruokolahdella on osoittaa monta hyvää kohdetta Saimaan Geo Parkin nähtävyysverkostoon.

Tulevaisuus näyttää, mitä geopuistosta on tullakseen. Elämysmatkailun kehittämisen kaikki peruselementit ovat Ruokolahdella jo valmiina. Niitä kannattaa ryhtyä tuotteistamaan ennakkoluulottomasti.

Matti Veijalainen