Pääkirjoitus

Hyvän hinta on nyt kova

3.1.2017 4:00 | Päivitetty: 3.1.2017 11:07Tekstikoko: AAA
Kuva: Kai Skyttä

Reilu vuosi sitten sipaistiin nimet Imatran venesataman uuden operaattorin, New port Imatran ja kaupungin yhteiseen sopimukseen. Näillä jäillä uudistuksen hinta näyttää kohdanneen kipupisteensä. Imatran purjehdusseuran hallitus kirjelmöi Uutisvuoksen mielipidesivulla (31.12.) jopa kaksinkertaisiksi nousevista hinnoista, joiden epäillään karkottavan laitureista etenkin pienten veneiden omistajat.

New port Imatran omistavat Marinetek ja Meritaito.

Napinaa satamasta on kuulunut aiemminkin. Jo operaattorin vaihtuminen yksityiseen yritykseen oli monelle yllätys, eikä yhteisymmärrys sataman entisen pyörittäjän, Imatran venekerhon kanssa löytynyt mutkitta. Hintojen korotukset kirpaisivat jo viime vuodenvaihteessa ja sataman keskeneräisyydestä puolestaan valittivat vierasvenepaikoilla kesällä käyneet, jotka joutuivat pulittamaan mielestään kovan hinnan puutteellisista palveluista.

Uuden operaattorin visioille sataman mittavasta kehittämisestä saatettiin vielä viime talvena naureskella. Viime kesän aikana tilukset saivat kuitenkin niin rivakan kasvojenkohotuksen, että harva enää haikailee aiempia rakenteita saati ahtaita parkkipaikkoja. Kaupunki urakoi alueelle uudet tiet ja kirsikkana kakun päälle satama sai ravintola Kolmelle Ankkurille kumppanin, terassi Aallon.

Uudet laiturit ja valvontajärjestelmät eivät tule ilmaiseksi. Mutta kyllä pyytämiselläkin rajansa on. Kun korotusprosentit liikkuvat useissa kymmenissä, on käyttäjäkunnan kuohahdus täysin ymmärrettävää.