Katukanava

Satamassa tolkuttomia hinnankorotuksia

31.12.2016 4:00 | Päivitetty: 2.1.2017 10:24

Lammassaaren laituripaikkahinnat ovat härskiydessään kaukana todellisuudesta. Ne nousevat jo yli sata prosenttia vuodesta 2015, New Port Imatran aloittaessa toiminnan. Hinnat ylittävät nyt veneilijöiden sietotason. Onko maassamme Marinetek pois lukien satamia, mitkä ovat Imatran hinnoissa? Alle 9 metrin veneen 3 metriä leveä poijupaikka maksoi ennen New Portin aikaa 234 euroa. Tuleva hinta on vanhassa laiturissa 425 euroa ja uudessa peräti 515 euroa. Espoon Svinössä vastaavan saa 310 eurolla ja lähikunnissa noin 200—400 eurolla. Kallis harrastus, kun 9—11 metristen veneiden omistajat pulittavat veneveron lisäksi laiturista 620 euroa ja talvisin 310 euroa lisää. Kun kilpailu on sopimusperusteisesti käytännössä estetty, kenen tehtäväksi on sopimuksessa jätetty hintojen ja toteutuksen valvonta?

Imatran kaupunki, Marinetek ja Meritaito tekivät vuosi sitten Lammassaaresta sopimuksen 20 vuodeksi, missä sovittiin laituripaikkojen lisäämisestä noin sadalla. New Port Imatra sai satamapalvelujen tuottamisen yhdessä paikallisten toimijoiden kanssa sekä laitureiden ylläpidon. Perustettu yhtiö lupasi investoida satamaan kymmenessä vuodessa noin miljoona euroa ja kattaa kulut satamamaksuilla sekä lainavaroin.

Lyhyen kaavan laskelma tuottaa miljoonan euron investoinnille, ilman talvivuokriakin 600 veneellä ja 350 euron hinnalla 210 000 euroa vuodessa ja kymmenessä vuodessa runsaan kahden miljoonan euron tulot. Yhtiön tulosta syö investointien lisäksi arviolta noin 60 000—70 000 euron palkkakulut. Jo kymmenen vuoden aikana omistajat saavat rahat korkoineen takaisin ja seuraavat kymmenen vuotta yhtiö on jo kultakaivos omistajille.

New Port Imatran omistajien haaveet helposta rahasta toteutuvat vain, jos laiturihinnat ovat kohtuullisia ja käyttäjät tyytyväisiä. Nyt tämä ei toteudu. Nykyisillä hinnoilla lähtevät ensin pienet, vain mökki- tai kalastusmatkoja varten hankitut veneet. Samalla katoavat myös vähävaraiset, jotka ovat saaneet kesäisestä harrastuksesta elinvoimaa. Satama näivettyy, kun veneily tulee liian kalliiksi.

Veneilijät ovat tehneet hyvää yhteistyötä satama-alueen kehittämiseksi myös muiden kuin vain omiin tarpeisiin, mutta onkohan New Port Imatran taustalla jo liikaa elätettäviä. Veneilijät ymmärtävät kohtuulliset hinnankorotukset, jos palvelu vastaa hintaa, mutta nyt esitettyjä kiskurihintoja ei ymmärrä kukaan.

Imatran Purjehdusseuran hallitus Sauli Väisänen Tomi Lakka Jukka Kallinen Hannu Mäkelä Risto Hietamäki Martti Mansikka