Kolumni

Koulutetaan muuttajia kauppiaiksi kylille

2.12.2016 4:00Tekstikoko: AAA

Tiistai-iltana Rautjärven Asemanseudulla riitti huolestunutta puhetta.

Kyläkaupan ovet pistetään lukkoon, eikä jatkajasta ole tietoa.

En halua olla ilonpilaaja, mutta kollektiivinen propaganda, agitaatio ja organisointi ovat menneen vuosisadan ensimmäisten vuosikymmenten juttu. Kyläkokousten osin tyrmistyneellä ja osin innostuneella ilmapiirillä ei yrityksiä perusteta, jos se on kiinni pankinjohtajasta.

Joukkorahoitus voisi olla ratkaisu, mutta tuskin kylältä riittää intoa laittaa omia rahoja kauppaan, kun läsnäolijoistakin valtaosa pyrkii vetämään niitä kaupasta etukorteilla itselleen.

Tilaisuudessa tuli sanotuksi useammalla suulla, että kunta tai Imatran seudun kehitysyhtiö eivät voi tukea suoraan yrityksiä, ei edes tässä tapauksessa, jossa seuraava kauppa Kuutostietä Simpeleen suuntaan löytyy linnuntietä käyttäen 18 kilometrin päästä ja Imatran suuntaan 15 kilometrin päästä.

Vakavassa tilanteessa toivottiin poikkeavia konsepteja ja rohkeita ideoita. Tässä tulee yksi.

Älkää perustako kauppaa. Tehkää maahanmuuttajille suunnattu koulutuspaketti ”Kyläkauppiaaksi Suomeen”.

Yrittäminen on yrittämistä ja koulutus koulutusta, ja sen tukemiseen riittää Suomessa rahaa joka käänteessä.

Lähdetään perusteista. Suunnitellaan ja rakennetaan mallikappale kaupan ympärille kiertyvästä kylän palvelukeskuksesta 2020-luvun Suomessa. Koulutuskuntayhtymä toteuttaa ja työvoimahallinto maksaa.

Kun on saatu tilat, aloitetaan kurssitus ostopalveluna ja kilpailutuksen kautta. Valitaan ryhmä yrittäjähenkisiä maahanmuuttajia koulutukseen.

Intoa varmasti riittää. Siitä kertovat rohkaisevat kokemukset välimerelliseltä fast food -sektorilta.

Käytäntöön painottuva koulutus tapahtuu tavaraa tilaamalla, hyllyjä täyttämällä ja kassakoneen takana.

Tuotteet ovat aitoja ja hinnat käypiä kuten Imatralla Mansikkalan kampuksen kahdessa opetusravintolassa.

Näin kurssi toisensa jälkeen saa diplominsa kyläkauppiaiksi, Asemanseutu kauppapalvelunsa ja Rautjärvi maanlaajuista mainetta Tuurin kyläkaupan tapaan. Sitä käydään katsomassa pelkästään katsomisen ilosta ja innosta ostamiseen.

Kunnanjohtaja Harri Anttila antaa haastatteluja medialle, ja mainostaa siinä sivussa myös Simpeleen mahdollisuuksia nuorille yrittäjille.

Jotka ovat syystä tai toisesta joutuneet käymään Suomen rajojen ulkopuolella, voivat todistaa, että suurin osa kioskien ja pienten putiikkien pitäjistä on läntisessä Euroopassa etniseltä taustaltaan muuta kuin kantaväestöä.

Hannu Ojala
hannu.ojala@uutisvuoksi.fi